1 Maand Locomocheap - een update

Het is iets meer dan een maand geleden dat ik Locomocheap.nl deelde via LinkedIn. Dat bericht kreeg erg veel aandacht - meer dan 950.000 mensen zagen het. Dat was een goede motivatie om snel door te bouwen aan de site. Tijd voor een update.

Wat is Locomocheap?
Het idee is simpel. Voor vliegtickets zijn er enorm veel websites om aanbiedingen en goedkope tickets te vinden. Voor treinkaartjes bestaat dat nauwelijks. Locomocheap doorzoekt het aanbod van aanbieders van tickets (zoals NS International en Deutsche Bahn) en van reizen (zoals rondreizen van Opreis.nl en citytrips van De Jong Intra). De prijzen worden overzichtelijk getoond, zodat je kunt vergelijken en op zoek kunt naar een goede deal.

Groei in een maand
Vorige maand kon je alleen treinreizen vanaf Utrecht Centraal zoeken, alleen via NS International. De site kreeg echter aandacht bij het EditieNL, Nu.nl en NOS.nl en dat leverde tienduizenden bezoekers op. En enorm veel feedback. In de afgelopen maand heb ik daarom veel functionaliteiten toegevoegd.

Je kunt zoeken op reizen vanaf Amsterdam en Rotterdam. Je kunt prijzen van rondreizen en citytrips bekijken. En je ziet niet alleen prijzen van NS International, maar ook van Deutsche Bahn en Kiwi. Dit met het doel een echte prijsvergelijker voor iedere treinvakantie te maken.

Snel uitbreiden
Nieuwe functies probeer ik zo snel mogelijk te lanceren. Dat doen helpt heel erg om steeds te blijven nadenken over een volgende stap. Gaandeweg levert het ook nieuwe inzichten op. Als je al een eerste versie van een eerste functie live hebt staan, kun je daarna je gedachten wel laten gaan over hoe het beter of mooier kan.

Dat gaat niet altijd goed. Omdat er zoveel bezoekers kwamen, leek het me handig om een e-maillijst aan te leggen om contact met bezoekers te behouden. In Nederland moet je echter een “dubbel opt-in” mechanisme hebben, waarbij mensen hun e-mailadres bevestigen. Ik maakte snel een aanmeldformulier, maar heb pas (weken later) de functionaliteit gemaakt om e-mailadressen te bevestigen. Dat had als gevolg dat nu nog 50% van de mensen (een paar duizend!) hun e-mailadres niet hebben bevestigd. Een goede les voor de volgende keer :)

Data-gedreven
Zelf heb ik veel interesse in data-analyse. Daarom meet ik zoveel mogelijk wat er op de website gebeurt. Zo weet ik wat de populairste bestemmingen zijn, de meest gekozen reisdagen en bij welke trips het vaakst ook echt een kaartje wordt gekocht. Om live te kunnen meekijken heb ik een dashboard waar al die inzichten getoond worden. Dat helpt ook te bepalen welke functionaliteit ik als volgende toevoeeg.

Een voorbeeld: hoewel prijzen van Deutsche Bahn getoond worden, koopt bijna niemand er een kaartje via Locomocheap. Daarom is het interessanter om meer reizen van NS International te tonen: daarop wordt veel meer geklikt, en er wordt meer geboekt.

De volgende stap
De basis staat, maar compleet is Locomocheap nog niet. Er zijn nog veel ticket- en reisaanbieders die toegevoegd kunnen worden. Hoe meer data, hoe meer prijzen je kunt vergelijken. En hoe groter de kans dat je er je ideale treinvakantie vindt. Daar ga ik de komende periode mee aan de slag.

Heb jij feedback, of tips hoe ik aan meer (treinreis) data kan komen? Ik hoor het graag! Stuur dan een mailtje naar mail@michelbrinkhuis.nl.

Wil je meer blogs lezen?


Volg mij op @michelbrinkhuis of houdt michelbrinkhuis.nl in de gaten.

Eerdere posts

Je product vormgeven met feedback van enthousiaste bezoekers
23-12-2022
AI: de kunst van goede prompts schrijven
13-12-2022
Een meertalige website
30-11-2022
6000 Kilometer inspiratie voor Locomocheap
07-11-2022
1 Maand Locomocheap - een update
04-09-2022
Formulive: innovatie door een stapje vooruit te zetten
20-03-2022
Supersnel van idee naar werkende software
05-02-2022