6000 Kilometer inspiratie voor Locomocheap

Begin dit jaar kocht ik Interrail-tickets, in de aanbieding. Het was de aanleiding om Locomocheap.nl te maken. Want aanbiedingen-websites voor treinkaartjes, die zijn er eigenlijk niet. De afgelopen drie weken heb ik de interrail-tickets eindelijk gebruikt. Zo heb ik kunnen ervaren of de trein echt ideaal is voor vakanties.

In drie weken tijd reisde ik bijna zesduizend kilometer door Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Italië. Van een oud treintje rond de Etna tot de prachtige panoramatreinen in Zwitserland. Het geeft goede inspiratie om Locomocheap verder te ontwikkelen.

Het is mooi
Er zijn prachtige treinroutes. Zwitserland heeft de Bernina Express, Glacier Express en de Golden Pass Line. Speciale treinen met extra veel glas. Zo zie je de mooie berglandschappen extra goed. Detail: een dag op pad met de Glacier Express kost zo 200 euro. Een kortingskaart of Interrail-kaart maakt dat goedkoper.



In Italië kun je met oude treintjes rondom de Etna-vulkaan reizen. Als je per trein van Italië’s vaste land naar Sicilië gaat, dan gaat de trein op een speciale boot. Die combinatie maakt de reis bijzonder. Treinen door Oostenrijk is een soort Zwitserland-light: ook heel mooi, maar nét niet zo mooi als Zwitserland.

Het is comfortabel in de trein
Je hebt in de trein meer beenruimte dan in het vliegtuig. En treinen zijn langer, dus je kunt onderweg een stukje wandelen. De sneltreinen hebben restaurants aan boord. Ze hebben veel toiletten en die zijn over het algemeen zeer goed. Men komt langs met koffie en thee. Kortom, op de lange afstanden is de trein heel comfortabel.

Er is WiFi die je kosteloos kunt gebruiken. Verwacht alleen niet dat je soepel NPO of Videoland kunt streamen. En het is ideaal om gewoon een boek te lezen, en met 300 kilometer per uur door een mooi landschap te razen.

Vertragingen: tja, net als vliegen
Op drie momenten had ik een aanzienlijke vertraging. De heenreis, de terugreis en een lange nachttrein-reis Kortom, iedere lange reis raakte vertraagd. Bij vertraagde vluchten helpt een luchtvaartmaatschappij je vaak op weg. In de trein ben je op jezelf aangewezen.

Je verliest je stoelreservering als je een overstap mist. Het aanraden van Trenitalia was om maar gewoon een vrije plek te zoeken. Dat klinkt makkelijk. Maar omdat je niet weet welke stoelen gereserveerd zijn, kan het maar zo zijn dat er even later iemand instapt die jouw plek heeft gereserveerd. Zo mag je als een nomade door de trein, op zoek van plek naar plek.

Bij vertraging heb je recht op compensatie. Deutsche Bahn wijst je daar keurig op: zij komen langs en delen enveloppen met daarin een formulier uit. Zo kun je via de post een verzoek doen om restitutie van een deel van je ticket. Het is iets. Maar niet iets dat past bij het jaar 2022.

De nachttrein: best matig
Tijdens mijn reis nam ik een nachttrein. Van Catania in het zuiden van Italië naar Napoli. Omdat ik met Interrail reisde, moest het kaartje bij een fysiek loket worden gekocht. Want het kan niet digitaal.

De reis zelf was matig. De airconditioning werkte niet, waardoor het raam open moest. Dat is best lawaaierig, vooral in tunnels. En: het raam open betekent dat het gordijntje niet dicht kan. Deze trein gaat een stukje op de boot, en het ruim van de boot is fel verlicht. Combineer dat met het geluid, en je raad het al: het slapen moet nog even worden uitgesteld. De ervaring was niet beter dan nachttreinen die ik eerder in Rusland en Vietnam nam. Ik had anders verwacht.



Voor een goede prijs moet je goed plannen
Dankzij Interrail was het niet nodig kaartjes te kopen voor elke losse reis. Wel keek ik af en toe wat het zou kosten om, een dag van tevoren, een kaartje te kopen. Dat was vaak niet goedkoop. Een enkeltje vanuit Oostenrijk naar München (drie uur met de trein) kostte een dag vantevoren zo’n 50 euro per persoon. De auto lijkt dan toch een stuk goedkoper als je last-minute door Europa wilt reizen. Mocht je dus een rondreis maken, dan is het aan te raden je treinkaartjes op tijd te kopen. Of met een Interrail-pas te reizen, zodat je niet aan de kosten van individuele kaartjes gebonden bent.

Wat neem ik hieruit mee naar Locomocheap?
Er zijn twee soorten vakantie-treinreizen. Een citytrip: je vertrekt vanaf een station in Nederland en koopt een retourtje naar een stad ergens in Europa. De tweede: een rondreis. Je vertrekt naar een stad ergens in Europa, en reist vanuit door naar weer een volgende locatie.

Voor het tweede scenario bestaat Interrail, en verder is geen integrale oplossing om zelf je rondreis samen te stellen. Technisch is dat ook het meest ingewikkeld. Tot dusver reageren, behalve NS International, internationale spoorwegmaatschappijen niet op mijn verzoek om toegang tot hun systemen voor prijzen. Gelukkig gaat Frans Timmermans daar verandering in brengen.

Dat brengt mijn focus op de beste prijzen voor losse tickets naar een stad vindbaar maken. Steden waar je in een dag goed naartoe kunt reizen, vanuit Nederland.

Kom je in zo’n stad aan, dan is nog wel puzzelen. Is er een metro? Ligt het hotel op loopafstand? Ligt het station überhaupt een beetje centraal? Je zou het de ‘last mile’ kunnen noemen: hoe kom je van het station bij de plek waar je gaat overnachten. Die combinatie: de laagste prijs en informatie over het laatste stukje van je reis, daarop ligt de focus voor Locomocheap voor nu.

Heb je tips en suggesties hoe dat beter kan? Ik hoor het graag! Stuur me dan een mailtje op mail@michelbrinkhuis.nl.

Wil je meer blogs lezen?


Volg mij op @michelbrinkhuis of houdt michelbrinkhuis.nl in de gaten.

Eerdere posts

Je product vormgeven met feedback van enthousiaste bezoekers
23-12-2022
AI: de kunst van goede prompts schrijven
13-12-2022
Een meertalige website
30-11-2022
6000 Kilometer inspiratie voor Locomocheap
07-11-2022
1 Maand Locomocheap - een update
04-09-2022
Formulive: innovatie door een stapje vooruit te zetten
20-03-2022
Supersnel van idee naar werkende software
05-02-2022