Je product vormgeven met feedback van enthousiaste bezoekers

Twee maanden geleden deelde ik een vragenlijst over het online kopen van treinkaartjes met de nieuwsbrief-leden van Locomocheap. De resultaten helpen erg met het vormgeven van de website. In deze blog ga ik daarop in.

Wat willen mensen vinden: complete reizen, losse treinkaartjes of rondreizen? Daarin was het antwoord overduidelijk: de focus moet liggen op losse treinkaartjes. Maar ook de citytrips verdienen een plekje op de site. Rondreizen staan nu wel op Locomocheap, maar amper interesse. Dat blijkt ook uit de verkopen: via Locomocheap worden ze praktisch niet verkocht.



Hoe vul je dat in?
De focus moet dus liggen op het vinden van treinkaartjes. Daarbinnen kun je veel verschillende functionaliteit bieden. Meer bestemmingen, meer vertrekpunten, treinkaartjes waarbij je ook je fiets mag meenemen, reizen met niet al te veel overstappen. En ga zo maar door.

De vragenlijst laat zien dat de meeste vraag is naar een vrije invoer van iedere bestemming in Europa, gevolgd door het tonen van alle reisopties. Dus niet alleen de goedkoopste optie. Op de derde plaats staat het tonen van een totaalprijs. Als ik hier met het meest gevraagde zou beginnen, zou de ontwikkeling van Locomocheap een tijdje stil komen liggen.

De meest comfortabele reis
Het zoeken van reizen naar iedere bestemming is namelijk niet zo makkelijk. Het vereist koppelingen met heel veel spoorwegmaatschappijen. Die reageren vaak niet even enthousiast op een nieuwe website die met hen willen koppelen. Beter gezegd: ze reageren vaak niet.

Het is makkelijker om te werken aan het tonen van meer reisopties voor de bestemmingen die al wel op Locomocheap staan. Daarbij probeer ik de focus te leggen op de meest comfortabele reis. Zo kun je nu makkelijk alle tijden van Eurostar naar Londen, of de Thalys naar Parijs, vinden. En ook de dienstregeling van nachttreinen van ÖBB kun je vinden in Locomocheap. Die wil ik niet laten ‘ondersneeuwen’ tussen andere resultaten. Op deze manier onderscheidt Locomocheap zich ook van de al bestaande “grote” zoekmachines. Want het is niet mijn doel om die precies na te bouwen.



Prijzen zijn lastig te verkrijgen
Het lastigst is om aan data te komen. Prijzen van treinreizen staan niet vast, en er wordt met een ‘look-to-book’-ratio gewerkt: per X aantal zoekopdrachten moet je Y kaartjes verkopen, wil je toegang krijgen tot prijs-gegevens bij de meeste maatschappijen. Dat is niet heel werkbaar voor een website als Locomocheap, waarop je in één keer veel prijzen wilt tonen.

Voor mij is het nu puzzelen om voor de routes die je kunt vinden op Locomocheap het aanbod zo overzichtelijk mogelijk te presenteren. Met daarbij waar mogelijk prijzen. Zodat je de goedkoopste en meest prettige reisopties kunt vinden, voor losse treinkaartjes. In de enquête heb ik ook gevraagd wat de gewenste bestemmingen zijn. De meeste zijn nu te opgenomen in Locomocheap.



Inmiddels verzamelt Locomocheap reis- en prijsgegevens van meer dan tien bronnen. Een stuk meer dan de ene bron (NS International) waarmee ik Locomocheap lanceerde. De focus ligt nu, in lijn met de vragenlijst, op het tonen van zoveel mogelijk reizen op basis van deze informatie. Zo wordt Locomocheap een echt startpunt om je te oriënteren op een treinreis naar een Europese bestemming, en vind je snel de plek om het voordeligste ticket te boeken.

Wil je meer blogs lezen?


Volg mij op @michelbrinkhuis of houdt michelbrinkhuis.nl in de gaten.

Eerdere posts

Je product vormgeven met feedback van enthousiaste bezoekers
23-12-2022
AI: de kunst van goede prompts schrijven
13-12-2022
Een meertalige website
30-11-2022
6000 Kilometer inspiratie voor Locomocheap
07-11-2022
1 Maand Locomocheap - een update
04-09-2022
Formulive: innovatie door een stapje vooruit te zetten
20-03-2022
Supersnel van idee naar werkende software
05-02-2022